Room Acoustic Optimization of a Multi-purpose Room / Raumakustische Untersuchung eines Mehrzweckraums
- Status
- Finished
- Type
- Bachelor Project
- Announcement date
- 16 Nov 2019
- Student
- Tobias Krautgartner, Martin Maitz
- Mentors
- Research Areas
Kurzfassung:
Alphanova ist ein Sozialverein und betreibt einen Mehrzweckraum in Kirchberg an der Raab. Die Decke des historischen Mehrzweckraums ist als Tonnengewölbe ausgeführt. Das Tonnengewölbe gepaart mit einem relativ großen Raumvolumen und wenig absorbierender Ausstattung ergibt eine mäßige Raumakustik und eine schlechte Sprachverständlichkeit. Im Rahmen der Arbeit sollen der Raum akustisch vermessen werden, in CATT-Acoustics simuliert und Vorschläge für eine Sanierung erarbeitet werden.
Aufgaben:
- Literaturrecherche, Einarbeitung in das Thema
- Raumakustische Vermessung der einzelnen Räume (Impulsantwort, Nachhallzeit,…)
- Bestimmung der raumakustischen Gütemaße der Ist-Situation
- Erstellen eines akustischen Modells in CATT Acoustics
- Simulation der Möglichkeiten einer raumakustischen Optimierung des Raums
- Dokumentation der durchgeführten Arbeiten
Die Arbeit sollte idealerweise von 2 Studierenden in Kooperation durchgeführt werden!
Abstract:
Alphanova is a social enterprise and operates a multi-purpose room in Kirchberg an der Raab. The ceiling of the historic multi-purpose room is a barrel vault. The barrel vault paired with a relatively large room volume and little absorbing equipment results in moderate room acoustics and poor speech intelligibility. Within the project, the room has to be measured acoustically, simulated in CATT acoustics and proposals for renovation are to be worked out.
Tasks:
- Literature research
- Room acoustic measurement of the individual rooms (impulse response, reverberation time,…)
- Determination of the roomacoustic parameters of the actual situation
- Creating a model in CATT Acoustics
- Simulation of the options of room-acoustic optimisation of the room
- Documentation of the work carried out
The work should ideally be carried out by 2 students in cooperation!